FrågaKÖPRÄTTÖvrigt10/03/2007

Köpt vara visade sig vara stulen, vad gäller

Jag har köpt en moped som jag nu har tagit reda på är stulen. (I vägverkets register är den reggad som "anmäld stulen"). Jag trodde det var en 30-moped men det visade sig vara en EU-moped efter koll med importören. Tidigare ägare var inte tjuven och troligen inte ett säljled tillbaka ytterligare heller. Jag har kvitto och koll på vem jag köpte den av. Vad kan jag kräva av säljaren? Måste jag stämma honom och hur gör jag då?

Lawline svarar

Det är inte möjligt att godtrosförvärva stöldgods. Det betyder att du inte gjort ett gilitigt köp av mopeden eftersom den egentligen tillhör någon annan. Den personen har rätt att få tillbaka mopeden från dig utan att ge någon ersättning. Du får då naturligtvis en fordran motsvarande mopedens värde mot säljaren. Att någon annan än säljaren äger mopeden kallas för ett "rättsligt fel" och du har enligt 41 § Köplagen rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Det kräver dock att du inte kände till eller borde ha känt till att mopeden var stulen. När man köper begagnade motorfordon anses man i regel vara skydlig att kontrollera mot vägverkets register att den man köper av är den rätte ägaren, det kan ju nämligen vara så att den inte är stulen men helt enkelt tillhör någon annan. Det är alltså lite tveksamt om du kommer kunna få tillbaka dina pengar men du bör omgående göra en sk reklamation, alltså kontakta säljaren och påtala felet.
Lawline RådgivareRådgivare