FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt01/04/2007

Indrag av socialbidrag

Hej! Om en person har socialbidrag och får ett skattefritt engångsbidrag för medicin mm från en cancerfond på 3000 kronor. Påverkar det rätten till socialbidrag? Personens kommun säger nu att han inte har rätt till socialbidrag för två månader eftersom han har fått detta bidrag.

Lawline svarar

Hej, Rätten till socialbidrag är beroende av individens egen förmåga att klara sin situation. Rätten till bistånd regleras i socialtjänstlagen 4:1, se http://lagen.nu/2001:453. Inkomster och tillgångar kan reducera biståndet. Kan socialbidragssökande klara sina behov på annat sätt anses inget behov till bistånd finnas. I princip reducerar alla inkomster, bidrag och ersättningar socialbidragets storlek. Undantag är ersättningar som ska täcka merutgifter som till exempel den skattefria omkostnadsdelen av handikappersättning och omkostnadsdelen av vårdbidrag samt familjehemsersättning. Ett bidrag för medicin från en cancerfond räknas inte till undantaget. Socialbidraget ska se till att individen tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Det har i princip överlämnats åt kommunerna att fastställa vilken levnadsnivå som ska anses skälig. Syftet med biståndet är att främja individens förmåga att på sikt kan klara sig själv. En ”hjälp till självhjälp”. Hjälptagaren bör inte vänjas vid en passiv tillvaro som understödstagare. Det är förmodligen med hänsyn till detta syfte som bidraget minskats under två månader. Kan biståndstagaren själv eller på annat sätt få sina behov tillgodosedda, kan således biståndet dras in. Med Vänliga Hälsningar
Rådgivare