FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/01/2006

Tilläggsavgift uttagen p.g.a. försummad biljett

Kan man ta ut en tilläggsavgift på 300 kr för en 15-åring som inte tänkte sig för när hon glömde bort att busskortet ej gällde utan för Mönsterås kommun? När man kom in i Kalmar kommun som gränsar till Mönsterås kommun blev hon kontrollerad och hade då ej gilltigt fädbevis, erbjöd sig att lösa biljett vilket hon inte fick utan skulle betala en avgift på 300 kr när en biljettt skulle kostat ca 29 kr.

Lawline svarar

Det korta svaret på din fråga är: ja, det både kan och får man. Tilläggsavgiften som den resande i detta fall debiterades får anses vara en sanktion enligt ett avtalsvillkor, som antagligen följer av bussbolagets allmänna bestämmelser. Att "glömma bort" att lösa biljett för en resa är att vara försumlig och är uppenbarligen nog för att en tilläggsavgift skall utgå. Att detta sedan i det aktuella fallet är oblilligt och orimligt är en annan sak. Hon hade helt enkelt oturen att få biljetten granskad av en något stelbent kontrollant. Vänligen
Joel LaackRådgivare