FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/03/2007

Kan medborgare utvisas?

Kan man som invandrare i Sverige, med svenskt medborgarskap, bli hemskickad till sitt forna land om man i Sverige begår någon typ av brott och blir dömd för det?

Lawline svarar

Hej, Om man är svensk medborgare kan man inte landsförvisas. Denna rättighet är grundlagsskyddad enligt 2 kap 7 § Regeringsformen ( se http://lagen.nu/1974:152 ) Enligt samma paragraf får staten inte heller beröva dig ditt medborgarskap om du inte genom att bli medborgare i en annan stat har samtyckt därtill. Vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare