FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/03/2007

Innebörd av preskription

Hur lång tid tar det innan en dom om skadegörelse preskriberas? samt försvinner domen helt och hållet? eller synd det fortfarande? om fallet är sådant, kan man ju fråga sig varför det preskriberas? Tack på förhand! MVH/Daniel

Lawline svarar

Hej! Preskription innebär att en rätt upphör efter en viss tid. Om man talar om ett brott innebär preskription att den misstänkte inte kan ställas till ansvar för gärningen efter att preskriptionstiden löpt ut. Om den misstänkte åtalas eller häktas innan preskriptionstiden löpt ut, så bryts preskriptionen och den misstänkte kan åtalas och dömas för brottet. Om en domstol redan har dömt någon för ett brott så preskriberas alltså inte själva domen. Preskription tar inte sikte på redan avkunnade domar. Preskriptionstid är en tidsfrist som åklagaren måste häkta alternativt åtala den misstänkte inom. Vad gäller skadegörelse så är straffet böter eller fängelse i högst ett år (se Brottsbalken 12:1 http://www.lagen.nu/1962:700#K12 ). Preskriptionstiden för skadegörelse är två år och börjar löpa från den dag då brottet begicks, se Brottsbalken 35:1 och 35:4 http://www.lagen.nu/1962:700#K35 . Om den misstänkte inte blivit åtalad inom dessa två år så kan denne inte ställas till ansvar för gärningen. Hoppas du fick lite vägledning! Med vänlig hälsning
Susanne SjölanderRådgivare