FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/03/2007

Föreningsrätt och facklig representation

Mitt företag har skrivit kollektivavtal med SEKO. Vi är några på arbetsplatsen som är SIFare. Arbetsgivaren säger att vårat fackförbund ej äger rätt att komma innanför företagets dörrar och exempelvis har information för oss under arbetstid. Och om det skulle bli en konflikt mellan en Sif ansluten arbetstagare så kan inte vårt förbund komma och hjälpa oss med medling etc. Är detta riktigt? Vad har vi för rättigheter egentligen.

Lawline svarar

Hej! Till att börja med kan konstateras att lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) förbjuder kränkning av den s.k. föreningsrätten. Med föreningsrätt avses rätt för såväl arbetsgivare som arbetstagare att tillhöra arbetsgivar- eller arbetstagarorganisation, att utnyttja medlemskapet och att verka för organisationen eller för att sådan bildas (8 §). Det finns alltså i sig inget hinder mot att ni tillhör en annan arbetstagarorganisation än den avtalsbärande, dvs den som er arbetsgivare tecknat kollektivavtal med och er arbetsgivare får inte vidta åtgärder till skada för er för att ni tillhör SIF. Inte heller är det tillåtet att vidta åtgärder i syfte att ni inte skall utnyttja er föreningsrätt. (En kränkande åtgärd kan exempelvis vara att ta ifrån er vissa arbetsuppgifter eller att omplacera er.) Enligt 10 § MBL ges arbetstagarorganisationer också en s.k. förhandlingsrätt. Detta innebär bl.a. att representanter från er organisation har möjlighet att hjälpa er vid förhandlingar av olika slag. Paragrafen omfattar både avtalsförhandlingar och tvisteförhandlingar, där frågan är hur gällande rättsregler skall tolkas i det enskilda fallet eller dylikt. Den ger också arbetstagarorganisationerna rätt att begära förhandlingar som syftar till ett medinflytande. När det gäller vissa frågor av mer allvarlig karaktär har arbetsgivaren dessutom en skyldighet att påkalla förhandling med er organisation, se 13 §. Vad gäller frågan om er organisations rätt att ”komma innanför företagets dörrar” för att exempelvis lämna information, är rättsläget sådant att fackliga förtroendemän har rätt att tillträda en arbetsplats för att där företräda de anställda i frågor som rör förhållandet till arbetsgivaren eller andra med facklig verksamhet sammanhängande frågor. En arbetsgivare är skyldig att låta förtroendemannen få tillträde till arbetsplatsen och där vara verksam i den omfattning som behövs för uppdraget. Den fackliga verksamheten får dock inte medföra betydande hinder för arbetets behöriga gång. Det i detta stycke sagda följer av lagen om facklig förtroendemans ställning på arbetsplatsen, vilken du finner http://lagen.nu/1974:358 . MBL hittar du http://www.lagen.nu/1976:580 . Med vänlig hälsning
Markus OlssonRådgivare