FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt11/03/2007

Internationell upphovsrätt, finns det?

Hej. jag har en ide om ett tv program och håller på att skriva ett koncept manus. jag hörde att det är bara i USA som man kan registrera upphovsrätt som värkar över hälla världen. kan ni hjälpa med rätt vägledning? tack

Lawline svarar

Hej, Upphovsrätt behöver inte vara registrerad för att gälla utan uppstår när verket skapas, upphovsrättslagen 1 § (http://www.lagen.nu/1960:729 ). Det är själva verket som skyddas, det vill säga ditt manus, och inte själva idén bakom verket. Det finns ingen möjlighet att registrera en upphovsrätt och på så sätt få den giltig i hela världen. Det finns trots det ett skydd för upphovsrätten som sträcker sig över stora delar av världen. De länder som är med i World Trade Organisation (WTO), för närvaranden ca 150 länder, måste respektera din upphovsrätt och ge ditt verk visst skydd under sin egen lag (mer exakta bestämmelser om detta finns i TRIPS och Bernkonventionen som enkelt hittas på WTO:S respektive WIPO:S hemsidor). Dessutom finns det flera olika internationella konventioner på området beroende i förhållande till vilket land som är av intresse, många av dessa övervakas av WIPO (world intellectual property organization) . Läs mer på WTO:s hemsida www.wto.org , eller på WIPO:s hemsida http://www.wipo.int/portal/index.html.en . Läs mer om upphovsrätt på Patent- och Registreringsverkets hemsida http://www.prv.se/om_prv/upphovsratt/start.html . Med vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare