FrågaAVTALSRÄTTGåva29/11/2005

Vilka formkrav gäller vid gåva av bostadsrätt?

Hej!

Jag och min bror äger 50 procent var i en bostadsrätt. Min bror vill ge bort sin andel till mig. Vilka formkrav gäller vid gåva av bostadsrätt?

Lawline svarar

Lagen angående vissa utfästelser om gåva, se http://lagen.nu/1936:83, upptar regler om när en gåva av lös egendom skall anses som fullbordad. I lagens 3 § 3 st. anges att gåvan, i fråga om ”andra fordringar”, anses fullbordad då gäldenären underrättats om överlåtelsen. Under begreppet ”andra fordringar” faller bostadsrätter. I ett rättsfall, NJA 1971 s. 66 har det fastslagits att en överlåtelse av bostadsrätt blir skyddad mot överlåtarens borgenärer först då föreningen underrättats om överlåtelsen, den s.k. denuntiationsprincipen. I ett annat rättsfall, NJA 1993 s. 560, uttalas att en gåva av bostadsrätt bör anses fullbordad i förhållande till givaren på samma sätt som i förhållande till dennes borgenär. Detta innebär kortfattat att gåvan blir giltig först när bostadsrättsföreningen underrättats om överlåtelsen.

Mvh

Branka StojkovicRådgivare