FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/03/2007

Egenmäktigt förfarande

Är det egenmäktigt förfarande att ha kvar någon annans nyckel när man gått isär? Alternativt att kasta bort den. I detta fall har inte parterna varit skrivna på samma adress, utan bara särbos.

Lawline svarar

Hej, egenmäktigt förfarande regleras i brottsbalken 8:8. Det finns tre olika typer av egenmäktigt förfarande: (i) tillgrepp, (ii) olovlig besittningsrubbning utan tillgrepp och (iii) motvärn. För (i) gäller att personen ifråga olovligen tar något i sin besittning. Jag antar att du tidigare har fått nyckeln i din besittning lovligen, även om din f.d. särbo numera inte tycker att du borde ha kvar den. Inte heller (ii) är tillämplig i ditt fall, däremot motvärnsfallet skulle kunna vara aktuellt. Här omfattas den som med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att ta tillbaks något. Det framgår inte ovan ifall något våld eller hot om sådant har förekommit. Det bör dock uppmärksammas "våld" omfattar inte bara vad vi i vardagsspråk benämner som sådant utan det är tillräckligt att motvärnet består i att rycka eller försöka rycka till sig ett föremål från den som har rätt att kvarhålla eller ta det. Om förfarandet inte uppfyller rekvisiten i 8:8 finns det emellertid andra brottsrubriceringar som kan tänkas vara uppfyllda. Om du till exempel skulle kasta bort nyckeln så kan du dömas för olovligt förfogande enligt 10:4 BrB. Du får givetvis heller inte använda dig av nyckeln för att ta dig in i din f.d. särbos bostad. Det bör även tilläggas att trots att det inte finns någon brottsrubricering som du bryter mot genom att inte lämna tillbaka nyckeln, så är du fortfarande skyldig att återlämna denna till den rätta ägaren. I sista hand kan din f.d. särbo ansöka om särskild handräckning hos kronofogdemyndigheten för att få tillbaka sin nyckel. vänliga hälsningar
Rådgivare