FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/03/2007

Betala för omtapetsering vid utflytt

Har hyrt en hyresrätt i ca 8 år. Betalade för tapetsering för att få detta gjort tidigare. När jag nu ska flytta efter 8 år finns en fettfläck på en tapetbård och jag ska enligt hyresgäst betala 1496 kr för detta. Är det skäligt? Har under hyrestiden varit aktsam om lägenheten. I ett rum har jag målat om så där ska jag också stå för kostnaden av vägg. Vad anser ni?

Lawline svarar

Hyresgästen är skyldig att ”vårda lägenheten med vad därtill hör” som det står i den så kallade hyreslagen, dvs jordabalkens 12 kapitel (se http://www.lagen.nu/1970:994). Hyresvärden har å sin sida en underhållningsplikt, vilket t.ex. innebär omtapetsering med regelbundna mellanrum (hur ofta beror lite på vad det är för typ av lägenhet). Att du själv valt att skynda på tapetseringsbytet och att den bytta tapeten nu har en fettfläck, innebär tyvärr inte att du slipper undan betalning. Fettfläckar räknas nämligen som en sådan försumlig förslitning som hyresgästen själv är skyldig att betala. Vad du dock kan göra är att erbjuda dig att själv tapetsera om den vägg där fettfläcken sitter – kanske är det möjligt att tapetsera om bara denna – om inte nyansskillnad uppstår mot de andra väggarna. Du bör dock rådgöra med hyresvärden innan du gör detta. Observera också att tapetseringen måste göras ”fackmannamässigt”. Detta bör dock vara möjligt om du gör det efter bästa förmåga. Vad gäller väggen du målat om gäller samma sak. Du har själv rätt att återställa den i det skick som den var i när du flyttade in. Detta innebär troligtvis att du målar väggen i en annan färg än den du valt. Om väggen däremot var tapetserad måste du med samma logik tapetsera i en tapet som hyresvärden accepterar.
Johanna CarlssonRådgivare