Beneficium-tvättmaskin dator

Vid utmätning i hemmet, vad får man behålla? Undrar specifikt över 2 saker inför besöket från KFM om en vecka: Får familj m 2 vuxna och 3 barn (2-8år) ha kvar tvättmaskin? Får man ha kvar hemdatorn? Ca 4-5år gammal tvättmaskin köpt då för 4500kr och en dator m P-III 599Mhz 512 MB RAM m "gammaldags" skärm, omodernt grafikkort, dvd-brännare(x2 hastighet), 50GB HD, dvs ingen lyxdator, inköpspris okänt. Skulderna som ska drivas in uppgår i allmäna mål till ca 50 000:- (i enskilda mål till ca 120 000:- men dessa omfattas ej av utmätningsförrättningen). Utmätning i lön är inte möjlig; saknar bil och fastighet och övrig registrerad egendom. Mkt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Reglerna om utmätning finns i utsökningsbalken (1981:774), UB och lagen hittar Du på www.lagen.nu. i 5 kap. UB finns regler om vad som kan undantas från utmätning, de s.k. bneficiereglerna. av 5 kap 1 § 2 p. UB framgår att möbler, husgeråd och annan utrustning kan undantas i den mån egendomen är nödvändig för ett hem och dess skötsel. Nödvändigheten av egendomen är alltså viktig för bedomningen om den ska undantas eller inte. Av 5 kap. 2 § UB gframgår att hänsyn skall tas till barnfamiljers behov. Om egendomen kan undantas enligt 5 kap. 1 § men har ett för stort värde kan egendomen utmätas med förbehåll för att den utmätte får tillbaks en del av pengarna för att ersätta egendomen, 5 kap. 4 § UB. I

När det gäller tvättmaskinen blir frågan beroende av Era möjligheter att tvätta om Ni inte skulle ha en tvättmaskin. Om det finns andra tvättmöjligheter, såsom tvättstuga i huset utgår jag ifrån att KFM inte kommer att anse den vara nödvändig för hemmets skötsel, trots att Ni har tre barn.

Beträffande datorn kan sägas följande. TV-apparater tillhör sedan länge vad som anse nödvändigt för en barnfamilj, se NJA NJA 1983 s. 642 och NJA 1985 s. 494. Gälande datorer är läget något osäkert, men i RH 2006:47 slog hovrätten fast att även en dator med tillbehör får numera betraktas som normal utrustning för ett hem. Det är dock ett nytt fall och inte från högsta domstolen, så det troliga är att KFM tar datorn, men att Ni kanske får tillbaks den om Ni överklagar beslutet. Om datorn används i arbetet skulle den även kunna undantas från utmätning enligt 5 kap. 1 § 3 p. UB.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Rådgivare