FrågaKÖPRÄTTÖvrigt03/01/2006

Hur ska jag undvika olagliga annonser på min sajt?

Hej! Jag är i uppstartandet av en annons sajt, jag undrar om jag blir skyldig om någon laddar upp exempelvis en barn porr bild eller annat sjukt? Kan man skriva något vilkoravtal mellan min annons sajt och personen som laddar upp sin annons så att jag inte blir skyldig om något liknande inträffar? Vilka sätt finns detta att lösa på?

Lawline svarar

Hej! Du borde försöka lösa det på ett sådant sätt att du, innan annonserna läggs upp på din sajt, kan granska dem. En klausul i avtalet, mellan dig och annonsörerna, att du har rätt att inte publicera deras annons om den på något sätt inte är laglig, kanske också vore bra. Lycka till!
Fia BergRådgivare