FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/11/2005

Ansökan om medborgarskap

Min sambo är från ett annat EU-land. Han jobbar dock i Sverige sedan ett par år tillbaka. Hur och när kan han ansöka om svenskt medborgarskap?

Lawline svarar

För att bli svensk medborgare måste din sambo göra en ansökan hos Migrationsverket och uppfylla följande villkor; Han måste kunna styrka sin identitet och ha fyllt 18 år. Dessutom måste han ha permanent uppehållstillstånd. Kravet på permanent uppehållstillstånd gäller inte för medborgare i de nordiska länderna. För medborgare i andra länder inom EES likställs ett tidsbegränsat uppehållstillstånd för minst fem år med permanent uppehållstillstånd. Han ska också ha varit bosatt i Sverige i fem år. Om han är dansk, finsk, isländsk eller norsk medborgare räcker det med två år. Han måste även ha skött dig bra i Sverige. När någon ansöker om svenskt medborgarskap begär Migrationsverket in uppgifter från Kronofogdemyndigheten, Försäkringskassan (underhållsskulder), Rikspolisstyrelsen (brott eller misstanke om brott) och Säkerhetspolisen (säkerhetskontroll). Migrationsverket prövar och beslutar om ansökningar om svenskt medborgarskap och att ansöka om medborgarskap kostar 1 500 kronor. Blanketter finns på Migrationsverkets hemsida.
Rådgivare