FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/11/2005

Vad gäller egentligen i tunnelbanan?

ni får säkert massa såna "en polare sa..." men här kommer en till =) ...om man är på t.ex bussen och en kontrollant kommer och dom försöker hindra en att gå av pga man inte vill visa biljett, busskort eller liknande, gör dom rätt då, eller får dom stoppa en o tvinga en att visa? Tror att min kompis såg detta på programmet Insider och undrar om detta stämmer.

Lawline svarar

Hej! För det första är det viktigt att veta att det faktiskt är ett brott att åka tunnelbana, buss m m utan att betala. Brottet heter snyltning/bedrägligt beteende 9:2 Brottsbalken. Dock har inte SL- kontrollanterna rätt att stoppa dig eller rättare sagt omringa dig eller bete sig hursomhelst. Detta gäller om de tar dig i tunnelbanespärren. Om du däremot tas på bar gärning med att åka buss exempelvis så får du nog svårt att hävda att du inte begått något brott. De kan dock, i tunnelbanan, hindra dig från att gå in utan att betala om de gör detta vid spärrarna. Om fallet går upp i rätten riskerar man ju dock att dömas för brottet bedrägligt beteende till böter eller fängelse i upp till 6 månader. Då gäller det att du kan bevisa att du inte åkt, eller vad du nu valt att säga till kontrollanterna. Men, som sagt, kontrollanterna har inga befogenheter och får inte bete sig hur som helst. Frågan är dock omdiskuterad och rättsläget kan te sig lite oklart. Mvh
Fia BergRådgivare