FrågaSKATTERÄTTÖvrigt24/03/2007

Beskattning av tävlingsvinster

om jag vinner 3200:- kr i en frågetävling på tv,är det då rimligt att efter vinstskatt och avgifter bara få 2000:- i faktiska pengar.Det måste ju va en jävla procent i vinstskatt iallafall?

Lawline svarar

Hej, Tävlingsvinster är skattefria om de inte hänför sig till anställning eller uppdrag, inte består av kontanter eller liknande och avser minnesföremål eller har ett värde som inte överstiger tre procent av prisbasbeloppet avrundat till närmaste hundratal kronor (1200 kr för 2007) (se 8:4 inkomstskattelagen, IL). Om det var slumpen som avgjorde att du vann så är det också skattefritt. Eftersom du har vunnit kontanter och troligen har presterat för att vinna (ex. svarat på frågor) är alltså beloppet skattepliktigt. Det är dock inte fråga om någon ”vinstskatt”. Då din vinst i lotteriet kom av en prestation av dig beskattas detta i inkomstslaget tjänst (se 10:1 2st. p.3 och 11:1 IL). Du betalar alltså ”vanlig” kommunal och eventuell statlig inkomstskatt på beloppet. Detta innebär också att du får göra avdrag för eventuella omkostnader du haft för att förvärva inkomsten (ex. resor) Inkomstskattelagen hittar du http://lagen.nu/1999:1229 Med vänlig hälsning
Andreas HeedRådgivare