FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt03/04/2007

Bevisvärdering vid bestridande av felparkeringsavgift

Hej En fråga. Jag betalat p-avgift men biljetten varit osynligt under tiden bilen stod parkerad. Därför har jag fått kontrollavgift. Nu när jag visar upp biljetten godtar inte Carpark min överklagan. Ska det vara så enligt lagen? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår det har du funnit biljetten som bevisar att du har betalat parkeringsavgiften. Om Carpark inte godtager din förklaring så har du två möjligheter. För det första kan du ansöka om rättelse hos polismyndigheten i det polisdistrikt där anmärkningen meddelades (8 § lagen (1976:206) om felparkeringsavgift).Om en sådan ansökan inte bifalles av polismyndigheten eller om situationen är sådan att rättelse inte kan komma på fråga, kan du istället bestrida betalningsansvar enligt 9 § samma lag. Då ska du ange de omständigheter som bestridandet grundas på, (dvs att du betalat biljetten men att det varit osynlig under tiden bilen var parkerad), och eventuell bevisning (dvs om du har kvar biljetten med datum, tidpunkt etc). Om detta beslut också går dig emot finns möjligheter att överklaga till tingsrätten enligt 10 §. Jag vet inte vart du har felparkerat, men ofta finns det lokala föreskrifter som ålägger trafikanten att ha sin biljett väl synlig.Parkeringsavgift kan då uttagas om biljetten inte förvarats ”väl synlig”.Om anteckningen på felparkeringsanmärkningenangav att skälet till kontrollavgiften var ”ej biljett” eller dylikt kan du få problem att vinna bifall till ditt bestridande. En sådan anteckning ger utrymme för att kontrollavgiften togs ut dels pga att parkeringsavgiften inte var betald men också pga av att parkeringsvakten inte såg biljetten. Själva anteckningen talar då starkt för att biljetten inte var synlig.Det kan alltså bli svårt för dig att bevisa. Rättfallet NJA 2001 s 889 handlar om en liknande situation (För att få fram rättfallet, tryck http://www.rattsinfosok.dom.se/lagrummet/index.jsp och gå sedan till avancerad sökning. Där söker du på avgörande av Högsta Domstolen med målnummer Ö2357-00). I rättfallet kan du läsa mer om hur domstolarna har resonerat. Lycka till! Med vänlig hälsning
Marie HedelinRådgivare