FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt07/04/2007

Handläggningstid beträffande bygglovsansökan

hej. Hur lång tid får ett bygglov ta från det att man lämnar in en ansökan tills dess att man får ett ja eller nej?

Lawline svarar

Hej, Enligt förvaltningslagen (som du hittar http://www.lagen.nu/1986:223 ) 7 § skall varje ärende där någon enskild är part handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt. Hur lång tid handläggningen av ett bygglovsärende får ta i praktiken är dock väldigt svårt att säga. Domstolen har försökt undvika att ta generell ställning och hänvisar till att omständigheterna vid den aktuella myndigheten avgör hur lång tid en ärendehandläggning får ta. En maxgräns på 6 månader kan dock sägas ha utarbetats i praxis. För att ta reda på hur lång tid handläggningstiden i just din kommun är generellt, kan du gå in på kommunens hemsida och söka på "bygglov". För att minska handläggningstiden bör du se till att ansökningshandlingarna är kompletta och korrekt ifyllda. Vänliga hälsningar,
Johanna CarlssonRådgivare