FrågaKÖPRÄTTÖvrigt15/12/2005

Säljares rätt till hävning/prisändring i efterhand

har en säljare rätt att ändra priset eller häva köpet då säljaren redan tagit emot pengarna för beställd vara med hänvisning till att säljarens leverantör har givit fel information om varan?

Lawline svarar

Hej! Jag har tolkat din fråga som att säljaren handlar i egenskap av näringsidkare och köparen i egenskap av konsument. Då en säljare tagit emot pengar för en vara som köparen beställt har de ingått ett köprättsligt avtal. Det åligger sedan säljaren att fullgöra sin del av avtalet genom att enligt avtalet leverera varan. Det har ingen betydelse om det är säljarens leverantör som har givit fel information om varan då detta rör ett annat avtalsförhållande, nämligen det mellan säljaren och leverantören. Det enda som är relevant är att "felet" inte beror på köparen. Säljaren har endast rätt att häva avtalet (köpet) om köparen gör sig skyldig till något kontraktsbrott. Har inte köparen gjort sig skyldig till något sånt och säljaren vägrar att leverera varan befinner säljaren sig i dröjsmål. En säljare har inte rätt att ändra priset till köparens nackdel (om de inte speciellt avtalat vid köpets ingående om att säljaren ska ha rätt till det). Går köparen inte med på prisändring och säljaren vägrar leverera varan befinner sig säljaren också i dröjsmål. När säljaren befinner sig i dröjsmål kan köparen i detta fall välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet (enl. 12 § KKL) och att häva köpet (enl. 13 § KKL). Köparen får dessuton kräva skadestånd av säljaren (enl. 14 § KKL). Detta framgår av 10 § KKL. Läs mer om detta i Konsumentköplagen (SFS 1990:932). Lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare