FrågaKÖPRÄTTÖvrigt16/04/2007

reklamation av konsumentköp

Hej! Har köpt 4 stk lättmetallfälgar med vinterdäck från däckfirma i Väröbacka den 25.8.05. Pris kr 7.300,- Efter 2 vintrar flagar lacken på alla 4 fälgarna. Fälgarna oxyderar under silverlacken som får bubblor ock spricker. Firman påstår 12 mnd garanti. Jag är norrmann och i Norge har vi 2 års garanti enl. lag (Kjøpsloven) på de flesta varor och 5 år på kapitalvaror (dock icke bilar). Har inte Sverige något motsvarande?

Lawline svarar

Hej! En vara som sålts av en näringsidkare till en konsument efter den 1 april 2005 har enligt 23 § 3 st i Konsumentköplagen se www.lagen.nu/1990:932 en reklamationstid på 3 år. Detta innebär att om en vara som köpts inte lever upp till de kvalitetskrav köparen med fog kunnat förutsätta vid normal användning och skötsel kan den reklameras. En garanti är en mer långtgående utfästelse än denna bestämmelse och kan därmed tidsbestämmas annorlunda. Är garantitiden kortare än tre år gäller dock bestämmelsen i lagen resterande tid. Således är detta inte en garantifråga utan Du ska kunna reklamera fälgarna och ge dem en chans att åtgärda problemet. Ett krav är dock att Du inte väntade oskäligt länge med att anmäla din reklamation efter det att Du har eller borde ha upptäckt felet. Två månader anses alltid vara inom rimlig tid enligt lagen. Med vänlig hälsning,
Rådgivare