Förbjudet med fett i mat?

Hej. jag undrar om det finns någon speciell lag om chips eller någon annan onyttighet? vi gör arbete i skolan och min lärare sa något om att det pratades om att förbjuda chips?

Lawline svarar

Det är idag inte förbjudet med onyttig mat enligt svensk rätt. Under viss diskussion har varit huruvida man skall förbjuda/begränsa användningen av transfett. Transfett framställs från omättat fett i en kemisk reaktion genom att hetta upp vegetabilisk olja eller fiskolja under högt tryck med väte och med hjälp av metaller som skyndar på omvandlingen (Mer om detta går att läsa http://www.ne.se.ezproxy.ub.gu.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=330488 ).

Det konstgjorda transfettet blev vanligt i våra livsmedel efter andra världskriget, till exempel i hushållsmargarin. Idag finns transfett i stora mängder i snabbmat, kakor, kex, bullar och mikrovågspopcorn.

I Danmark har ett sådant förbud funnits sedan januari 2004. De förbjöd då livsmedel som innehåller mer än två procent transfett. I oktober 2006 har även det svenska miljöpartiet lagt en liknande motion till riksdagen men än så länge har inga åtgärder vidtagits för att införa ett sådant förbud.

Med vänlig hälsning,

Simon CarlssonRådgivare