Koppling av hundar

Hej.

Har kommit i diskussion om kopplingstvång för hundar. Vad sägs i lgen. Är man skyldig att ha hunden kopplad i alla lägen, eller?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Det finns inget absolut krav på att hundar skall hållas kopplade. Lag om tillsyn av hundar och katter (se http://lagen.nu/1943:459) stadgar vilket ansvar hundägare har över sin hund. 1§ säger att hundar (och katter) skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Mellan den 1 mars och den 20 augusti skall dessutom hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt, se 6§ Jaktlagen (se http://lagen.nu/1987:259).

I praktiken är det dock få hundägare som kan uppnå lagens krav utan att hålla hunden kopplad, speciellt under perioden den 1 mars – 20 augusti om hunden befinner sig i marker där det kan finnas vilt. Som hundägare kan det även vara värt att veta att man är s.k. strikt skadeståndsskyldig för allt vad ens hund kan orsaka, se 6§ lag om tillsyn över hundar och katter. Detta innebär att du som hundägare är skadeståndsskyldig även för sådan skada din hund orsakar som inte beror på att du har varit oaktsam eller på annat sätt brustit i kontrollen över din hund.

Med vänlig hälsning,

Cecilia JohanssonRådgivare