FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt02/01/2006

Är termometern ett läkemedel?

Vilka varor täcks av apoteksmonopolet? http://lagen.nu/1996:1152 sägs "Detaljhandel med varor som finns i (den numera upphävda) läkemedelsförordningen (http://lagen.nu/1962:701) får bara bedrivas av staten..." Läkemedelsförordningen http://lagen.nu/1962:701 säger i sin tur "Med läkemedel förstås i denna förordning sådan vara, som är avsedd antingen att vid invärtes eller utvärtes bruk förebygga, påvisa, lindra eller bota sjukdom eller sjukdomssymtom..." En vara som är avsedd för att påvisa sjukdom låter väldigt brett, det inkluderar t.ex. termometern.... Är det dessa lagar som gäller? Mvh Mille

Lawline svarar

Hej! Alla receptfria och receptbelagda preparat som klassas som läkemedel har apoteket försäljningsmonopol på. Läkemedelsverket är den myndighet som bestämmer vilka preparat som skall klassas som läkemedel. Aktuell lagstiftning för detta är läkemedelslagen. Läkemedelsverket kräver i enlighet med läkemedelslagen att en omfattande klinisk studie skall styrka ett preparats påstådda effekt, för att det senare skall klassas som läkemedel och omfattas av apotekmonopolet. Vad gäller termometern är detta endast ett redskap som mäter temperatur vilket inte enligt läkemedelsverkets föreskrifter kan intolkas under läkemdelsbegreppet eftersom en kropps temperatur inte är direkt hänförlig till ett sjukdomstillstånd. Termometern räknas istället till begreppet medicinteknisk apparatur vilket skiljer sig från läkemedel genom att de inte tas upp av kroppen på något sätt vilket är ett krav för läkemedel.
Rådgivare