FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt05/05/2007

Är det tillåtet att rida på en älg?

Jag har en fråga, och snälla skratta inte åt den som alla andra. Jag undrar om det är tillåtet att rida på en älg. Inte för att jag hade tänkt att försöka, men så vitt jag vet så finns det ingen lag som behandlar detta? tack.

Lawline svarar

Hej. Jag utgår ifrån att du i din fråga syftar på vilda älgar och inte en "tam älg" i exempelvis en djurpark. När det gäller stora däggdjur som älg finns det regler om hur människan skall bete sig mot dessa i bland annat jaktlagen. Enligt den lagen skall var och en visa vilda djur hänsyn. Vilt får inte ofredas och inte heller förföljas annat än vid jakt, se 5 § jaktlagen http://lagen.nu/1987:259 Den som medvetet eller av oaktsamhet bryter mot detta kan dömas till böter. Jag skulle därför säga att det sannolikt inte är tillåtet att rida på en älg och skulle nog avråda från det även av icke-juridiska orsaker. Vänligen
Rådgivare