FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/05/2007

Väntetid för parkeringsbots utfärdande

Hur lång tid måste en parkeringsvakt vakta en bil innan den får bötfällas? Är tiden mellan 15:35:00 - 15:37:56 rimlig? Jag bröt tydligen mot TrF 3kap 52 § 2st.

Lawline svarar

Hej! Det förefaller vara så att Du har parkerat för långt ut i gatan eller inte parkerat i vägens färdriktning. Väntetiden för en parkeringsvakt varierar från kommun till kommun och även mellan olika bolag. Väntetiden finns för att parkeringsvakten ska förvissa sig om att en person exempelvis verkligen bedriver lastning på en lastzon eller inte. Dock kräver inte alla typer av förseelser att en parkeringsvakt iakttar en väntetid. Att till exempel stanna på en plats där det är stoppförbud innebär att Du kan få en parkeringsbot omedelbart. Om tiden är rimlig är svår att besvara men enligt min åsikt skulle det bli svårt att få ett ändrat beslut med tanke på vilken förseelse Du gjort dig skyldig till. Vakten har antagligen väntat en stund för att se om Du haft för avsikt att rätta till Din felaktiga parkering. Med vänlig hälsning,
Rådgivare