FrågaSKATTERÄTTÖvrigt15/05/2007

Omkostnadsbelopp

Hej, När man deklarera vinst/förlust av aktier står i broschyren utfärdat av skatteverket att man bör använda Genomsnittliga metoden eller schablonmetoden. Jag undrar om det här är en bindande lag? eller om man får använda den verkligaförhållandet (verkliga köp/sälj avräkningsnotorna) vid sina beräkningar om man använder detta alltid under många år?

Lawline svarar

Hej, Genomsnittsmetoden och schablonmetoden används för att räkna ut omkostnadsbeloppet. Detta belopp behöver du för att kunna beräkna din vinst/förlust. Genomsnittsmetoden skall användas när du säljer onoterade aktier. Om du säljer noterade aktier får dock du välja mellan genomsnittsmetoden och schablonmetoden, se 48:7 samt 48:15 Inkomstskattelagen (se http://lagen.nu/1999:1229). Genomsnittsmetoden innebär att du skall ta det genomsnittliga omkostnadsbeloppet för samtliga delägarrätter av samma slag och sort som den avyttrade. Schablonmetoden innebär att omkostnadsbeloppet blir 20% av ersättningen vid avyttringen. När du har räknat ut omkostnadsbeloppet tar du försäljningssumman minus omkostnadsbeloppet och får på så sätt fram din vinst/förlust, 44:13 Inkomstskattelagen. Med vänlig hälsning
Cecilia JohanssonRådgivare