FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 04/05/2007

Avsked på grund av påstådd stöld

Hej. Jag har blivit anklagad för stöld på jobbet. Företaget hävdar att jag har tagit ut reservdelar på lagret och sedan enligt dom använt deras datorer för att radera transaktionen och enligt dom stulit delarna? Det som dom har som bevisning mot mig är en utskrift på raderade transaktioner med mitt namn, men på deras listor förekommer även andra anställdas namn. Jag har blivit underättad av företaget att dom ska avskeda mig pga detta?Men ingen av dom andra på listan har ens blivit tillfrågade? Enligt mig så är anklagelserna felaktiga och jag har fått hjälp av facket, kan jag driva ärendet vidare? Jag vill ha mitt jobb kvar men dom säger att förtroendet är skadat o dom har för avsikt att avskeda oavsett. Jag har jobbat prickfritt i 10 år på samma ställe.

Lawline svarar

Hej! För att ett avsked ska få ske krävs att du grovt har åsidosatt dina åligganden mot arbetsgivaren, se 18 § Lagen om anställningsskydd (LAS) http://lagen.nu/1982:80 . En stöld betraktas generellt som ett allvarligt åsidosättande av anställningsavtalet. Till att börja med är dock en viktig princip i ett rättssamhälle att någon som anklagas för brott betraktas som oskyldig till dess att en domstol fällt den misstänkte till ansvar. Denna princip kallas oskyldighetspresumtionen och torde vara ett bra argument gentemot din arbetsgivare. Att det finns andra arbetstagare som också skulle kunna misstänkas för stöld behöver inte ha någon betydelse för om du lagligen kan avskedas eller ej. Däremot kan du ju ifrågasätta varför det var just du som anklagades för brott. Du kan med fackets hjälp försöka upphäva avskedet i Arbetsdomstolen, se 2 kapitlet 1 § Lag om rättegången i arbetstvister http://lagen.nu/1974:371 . Om fackföreningen inte driver tvisten kan du på egen hand processa i tingsrätt, se 2 kapitlet 2 § samma lag. En domstol skulle vid en prövning se till vilket intresse du har att kvarstå i anställningen i förhållande till arbetsgivarens intresse av att avsluta anställningsförhållandet. Arbetsgivaren har då att styrka att du uppsåtligen begått stöld. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare