FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/12/2005

Bodelningsförättare

Tack för svaret på min fråga. Skulle gärna vilja fråga en gång till. Min fru säger att hon har lånat ut alla pengar som hon har på sitt konto i thailand precis nu när vi håller på att skilja oss, måste jag bevisa att hon har haft pengar på sitt konto, jag kan inte ens kontonumret? Om hon nekar till allt hon äger i thailand hur går jag till väga för att bevisa det, jag har en del papper som visar att hon äger mark, men huset och hennes konto har jag inga papper på? Måste hon vara ärlig och berätta eller kan hon bara neka?

Lawline svarar

Nej, du behöver inte bevisa att hon har pengar på ett konto i Thailand, men det är en fördel om du kan. Om två makar inte kan enas vid bodelningen räcker det med att en av makarna ansöker enligt 17 kap. 1 och 2 §§ ÄktB, se http://www.lagen.nu/1987:230, hos tingsrätten att en bodelningsförättare ska utses. Denna bodelningsförättare kommer då att förrätta en bouppteckning. Då kommer varje make vara tvungen att uppge vilka tillgångar och skulder denne har. Om någon av makarna inte tror att den andra maken har givit korrekta uppgifter kan denne enligt 17 kap. 5 § 2 st. ÄktB begära att den andra med ed inför domstol bekräftar riktigheten av uppgifterna. Skulle maken då lämna falska uppgifter kan denne dömas till enligt 15 kap. 1 § BrB, se http://www.lagen.nu/1962:700, till mened. Tänk på att en bodelningsförättare tar bra betalt.
Michael WittingRådgivare