FrågaSKATTERÄTTÖvrigt12/05/2007

Uthyrning av bostadsrätt till eget aktiebolag

Kan man hyra ut del av sin bostadsrätt till sitt egna företag (aktiebolag). Hur mycket hyra får man maximalt ta ut av företaget? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, Det går alldeles utmärkt att hyra ut en del av sin privata bostadsrätt till sitt egna aktiebolag. Hyran skall vara marknadsmässig. Skulle man ta ut en hyra utöver marknadspris jämställs den överskjutande delen med lön. Det är därför bra om man försöker att beräkna marknadspriset och ta ut maximalt det beloppet. I inkomstdeklaration kan göras ett skäligt avdrag för ökade utgifter under hyrestiden, till exempel för ökad elförbrukning, se 42 kap 32 § http://lagen.nu/1999:1229#K42. Vänligen,
Rådgivare