FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt10/05/2007

Tidsfrist vid kvarhållande av patient enligt LPT

LPT: när ett vårdintyg utfärdats och patienten kvarhålles, från vilken tidpunkt gäller 24 timmar fram till intagning. Patienten kan ha väntat frivilligt flera timmar i ett väntrum. Var finns detta angivet? Hälsning

Lawline svarar

I § 6b lagen om psykiatrisk tvångsvård anges att en fråga om intagning för tvångsvård skall avgöras skyndsamt efter undersökning av patienten, senast 24 timmar efter patientens ankomst till vårdinrättningen, se http://www.lagen.nu/1991:1128 . Ankomsten till vårdinrättningen är alltså den avgörande tidpunkten. Denna tidpunkt skall antecknas i patientens journal (se § 2 punkt 2 i förordningen om psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård http://www.lagen.nu/1991:1472 ). 24-timmars fristen är undantagslös. Patienten kan alltså kvarhållas antingen frivilligt, exempelvis väntandes i ett väntrum, eller ofrivilligt med hjälp av nödvändigt tvång i max 24 timmar från ankomsten till vårdinrättningen. Med vänlig hälsning
Susanne SjölanderRådgivare