FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt28/04/2007

Lag om namn och bild i reklam

Om en förening lägger ut en bild på mig som privatperson på nätet utan mitt samtycke och jag dessutom inte vill bli förknippad med denna förening, vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej! Under förutsättning att hemsidan är en del av föreningens marknadsföring, vilket det borde vara då en hemsida ofta är till för att främja avsättningen av och tillgången till produkter (3 § marknadsföringslagen), så är lagen om namn och bild i reklam tillämplig i det här fallet. Enligt 1 § denna lag får en näringsidkare inte vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person. Enligt 2 § skall den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet bryter mot 1 § dömas till böter. Dessutom skall näringsidkaren utge skäligt vederlag till den vars namn eller bild har utnyttjats. Sker det uppsåtligen eller av oaktsamhet, skall ersättning utgå också för annan skada. Vid bedömande om och i vad mån sådan skada har uppstått tas hänsyn även till lidande och andra omständigheter av annan än rent ekonomisk betydelse (3 §). För att göra detta gällande får du ange brottet till åtal. Sådana här tvister avgörs dock oftast mellan parterna utan att det behöver gå så långt som till domstol. Därför kanske det bästa är att börja med att kontakta föreningen i fråga och redogöra för ovan sagda. Du kan läsa hela lagen om namn och bild i reklam http://lagen.nu/1978:800 Med vänlig hälsning
Rådgivare