FrågaSKATTERÄTTÖvrigt19/04/2007

Uppskov med skatten om man delar upp köp bostadsrätt?

Jag sålde min Brf i Sthlm, som ensam ägare, för 3 MSEK vilket genererade en vinst på ca 2.2MSEK. Köpte sedan en ny lägenhet för 2.6MSEK. Vid köpet blev jag sambo och jag äger 50% av nya Brf. Alla pengar från försäljningen av gamla Brf användes dock för att finanisera köpet Jag ser nu att jag har ett problem när jag ska deklarera uppskov med beskattning av vinsten då jag står som 50% ägare. Frågan är om jag i efterhand kan sätta mig som 100% ägare, vilket min sambo tycker är helt ok, och på så sätt kunna få uppskov med hela inköpspriset? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, Reglerna om uppskovsbeloppet (dvs den uppskjutna skatten) hittar man i Inkomstskattelagens 47:e kapitel som du kan läsa http://www.lagen.nu/1999:1229 . För att man ska få uppskov med skatten krävs att både den sålda och den nya bostaden lever upp till vissa kriterier. Vad gäller tidpunkten för förvärvandet av ersättningsbostaden blir särskilt 5a§ relevant. Där sägs att ersättningsbostaden inte får förvärvas för tidigt men ingenting sägs om att den inte får förvärvas försent. OK, då vet vi att den nya bostadsrätten är en ersättningsbostad som uppfyller kraven. Vidare ska vi ta reda på vad som gäller för uppskovet. Dessa regler hittar man i 7-8§§ samma kapitel och här ställs andra krav angående tidpunkten för köpet. Uppskov ska beviljas om du köpt br2 samma år som du sålde br1 eller senast 2 maj året därpå. Det finns inga explicita regler om att köpet måste göras på en och samma gång. Så om du sålde br1 under 2006 så torde du kunna köpa din sambos halva av br2 före 2 maj i år och därmed få uppskovsbelopp. Det räcker dock troligen inte med att du får den i gåva eftersom du måste köpa en ersättningsbostad för minst lika mkt som du sålde br1 för. Ett köpekontrakt måste då upprättas. Lagtexten är som sagt inte uttryckligt tydlig i frågan och jag har inte sett några rättsfall som behandlar problemet, men om jag vore du skulle jag diskutera med Skatteverket och motivera min ståndpunkt som ovan, alltså att delköp inte är uttryckligen undantaget från reglerna om uppskov. Att säljarna är olika torde inte spela ngn rol då ersättningsbostaden är densamma. Med vänlig hälsning
Mia EjendalRådgivare