FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt14/05/2007

Körkortsåterkallelse

Hej Jag har fått mitt körkort (B) återkallat på 12månader. Vad händer härnäst behöver jag ta ett nytt? eller räcker det med läkarbesök att bevisa att man lever ett nyktert leverna?. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Eftersom ditt körkort är återkallat ett år (och inte längre), gäller enligt 5 kap 14§ Körkortslagen (KörkL) att ett nytt körkort FÅR utfärdas efter ansökan. Detta under förutsättning att du har körkortstillstånd. Oftast är också ansökan det enda som krävs. Dock finns möjligheten för myndigheten att besluta om personutredning eller nytt förarprov. Länsstyrelsens beslut i återkallelseärenden kan överklagas hos Länsrätten enligt 8 kap 1§ KörkL. Se lagrum http://www.lagen.nu/1998:488 . Hoppas du är nöjd med svaret! Med Vänlig Hälsning
Emma SchröderRådgivare