FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/12/2005

Ändring av ett gemensamt testamente

Hej Vilket utomordentligt initiativ. Lycka till i framtiden. Min fråga; jag har en bekant, en äldre änkeman som nu vill ändra sitt och sin avlidnas frus gemensamma testamente. Testamentet upprättades och undertecknades av båda för fem år sedan. Nu tycker han att en av mottagare (en forskningsstiftelse) inte kommer att uppfylla testamentets krav/förväntningar och därför vill han ändra testamentet. Får han göra detta? Får han upprätta ett helt nytt testamente och stryka den tidigare mottagaren? MVH och God Jul

Lawline svarar

Hej! Den efterlevande maken kan ge en ändrad föreskrift om vad som ska ske med hans kvarlåtenskap. Han kan däremot inte, rent principiellt, ändra hustruns del av testamentet. Inget hindrar dock att mannen upprättar ett helt nytt testamente som omfattar även hustruns del. Mannen kan inte straffas på något vis för detta och det krävs att någon klandrar det nya testamentet för att det ska ogiltigförklaras.
Sofia FjellandRådgivare