FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/06/2007

När övergår vikariat till tillsvidareanställning?

Hej! Har haft fast anställning som elevass. i en kommun under 5 år fram till febr-06. Blev uppsagd pga "arbetsbrist" för barnskötare och elevass. Av 20 st fick 10 gå, anställningstid fick avgöra. Fr o m okt-07 är jag anställd som vik. förskollärare t o m 21 juni -07. Har fått förlängt vikariat, pga personlig lämplighet och speciella förhållande för elev fr o m 20 aug-07 t o m 23 juni -08. Min fråga är har jag någon möjlighet till fast anställning pga ovan beskrivna?

Lawline svarar

Hej! Av din fråga framgår att du nu har ett vikariat som löper under ca nio månader. Från och med augusti kommer du dessutom få ett vikariat som löper ca tio månader. Enligt 5§ Lagen om anställningsskydd, se http://www.lagen.nu/1982:80 ska man ha arbetat som vikarie i sammanlagt tre år under en femårsperiod för att anställningen ska övergå till en tillsvidareanställning. Du tycks således ännu inte ha rätt till en sådan tillsvidareanställning. Däremot har du företräde till återanställning i nio månader från och med det att ditt vikariat upphör om kommunen skulle behöva anställa fast personal (22§ LAS). Vad jag redogjort för kan dock avtalas bort genom kollektivavtal enligt 2§ LAS. Med vänlig hälsning,
Josefine HellquistRådgivare