Framförande av häst i tättbebyggt område

Är det förbjudet att rida inom tättbebyggt område och var någonstans står isåfall detta?

Lawline svarar

Hej!

Jag vill börja med att påpeka att du som ryttare omfattas av den svenska allemansrätten. Den svenska allemansrätten ger var och en rätt att nyttja annans fastighet, mark och vatten, färdas på den och vistas där under en kortare tidsperiod. Trots att allemansrätten i sig inte är lagstadgad finns lagregler som sätter upp gränser för hur långt allemansrätten sträcker sig. I exempelvis miljöbalken 7 kap 1 § stadgas att var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den.

Vad gäller framförande av häst i tättbebyggt område får således allemansrätten tas hänsyn till. Det kan dock finnas lokala föreskrifter som förbjuder ridning på vissa vägar. Det är kommunen som beslutar om vilka vägar som omfattas av ett sådant förbud. Jag rekommenderar dig därför att kontakta din kommun för att få närmare information om de områden du är intresserad av att rida i.

Med vänlig hälsning,

Mikael KarlssonRådgivare