FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/05/2007

Har jag rätt till semesterersättning?

Har jag rätt till semesterersättning om jag är timanställd. Har varit timanställd i tre år utan någon sådan. Chefen säger att man som timanställd inte har rätt till det..? TACK för hjälpen!

Lawline svarar

Hej. Du har rätt till semesterersättning. I en anställning som inte ger rätt till semesterledighet, får de anställda i stället ett påslag på varje lön, eller i slutet av anställningen, som ska kompensera för den uteblivna semestern. 16, 29 §§ semesterlagen http://lagen.nu/1977:480 Det är ett procentberäknat belopp på all din lön under anställningsperioden. Procentsatsen är liksom vid semesterlön 12 procent, men kan förhandlas om i centrala kollektivavtal. Anspråk på semestererättning preskriberas två år från utgången av det semesterår då arbetstagaren enligt lagen skulle ha erhållit den förmån till vilken anspråket hänför sig. Har du inte fått någon semesterersättning under 3 år kan det således röra sig om ganska stora belopp du har gått miste om. Det anspråk som hänför sig till det första året kan vara preskriberat. Jag tycker att du ska vända dig till en arbetsrättsjurist som kan hjälpa dig. Vänligen
Rådgivare