FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/01/2006

Särkullbarns arvsrätt

När räknas man som särkullbarn och vad har de för laglig arvsrätt?

Lawline svarar

Ett särkullbarn är arvlåtarens barn med annan än den efterlevande maken. Avkomling till arvlåtaren kallas bröstarvinge, och är arvlåtarens närmaste arvinge. En efterlevande makes arvsrätt går före andra arvingars rätt att ta arv, även bröstarvingarnas (3 kap 1 § st 1 ÄB). Bröstarvingarna får sitt arv då den efterlevande maken dör. Ett undantag från makes förtur till arv görs dock för särkullbarn. Dessa har rätt att utfå sitt arv redan vid arvlåtarens död. Särkullbarnet har dock möjlighet att avstå från sitt arv till förmån för den efterlevande maken, och istället utfå sitt arv då den efterlevande maken dör (3 kap 9 § ÄB). Mvh
Lisa HallergrenRådgivare