Återbetalning av hyra

Hej

Jag har ett beslut från Hyresnämnden ang återbetalning av oskälig hyra. Beslutet är ej överklagat och har vunnit laga kraft. Jag undrar hur jag går till väga för att få till stånd återbetalningen? Skickar jag ett kravbrev och finns det i så fall mallar eller tips för utformning av sådant?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Hyresnämnden är en förvaltningsmyndighet. Det innebär att deras beslut utgör en så kallad exekutionstitel enligt 3 kap 1 § 6 punkten utsökningsbalken (1981:774), UB, förutsatt att det i beslutet särskilt föreskrivs att beslutet får verkställas. Om Hyresnämndens beslut i Ditt fall utgör en exekutionstitel kan den verkställas genom Kronofogdemyndighetens försorg enligt 4 kap. 1 § UB. Lagen finner Du på www.lagen.nu.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Rådgivare