FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/05/2007

Tillåtet pris på utbildning

Hej! Jag har en fråga angående en frisörutbildning. Är det rätt enligt lagen att ta ut en kursavgift på 70 000 kr för en 6 månader lång utbildning? Tacksam för svar mvh Susanne

Lawline svarar

Hej! I Sverige råder en långtgående avtalsfrihet. Det innebär att huvudregeln är att alla har rätt att erbjuda en tjänst eller vara till vilket pris som helst. Det är sedan upp till en eventuell köpare att avgöra om han eller hon är beredd att betala det begärda priset. Från denna huvudregel finns det sedan flera undantag däribland vad som kallas för avtalsrättslig ogiltighet. Dessa regler innebär bland annat att ett avtal blir ogiltigt om ena avtalsparten utnyttjar en svaghet hos den andra parten för att få ett avtal där prestationerna står i uppenbart missförhållande till varandra. En annan möjlighet är att avtalet anses vara oskäligt och därför delvis eller helt är ogiltigt. Jag kan inte veta vad som ingår i den utbildningen du beskriver men en spontan bedömning är att priset inte är i närheten av att nå upp till att vara så högt att det skulle kunna angripas på något av de här angivna eller på något annat sätt. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare