Flera parkeringsanmärkningar för samma överträdelse?

Parkerade på personalparkering på Skavsta flygfält, som var gemensam med allmän parkering. Drabbas säkert då av olovlig parkering, men är det rätt att ge mig kontrollavgift varje dag? Stod där dag 1 eftermiddag till dag 3 kl 24:00. Fick kontrollavgift 500 kronor em dag 1 samt 06:00 dag 2 och dag 3, totalt 1500 kronor att betala. Bilen har uppenbarligen inte flyttats, utan stått still, samt att det är på en flygplats, jag kan inte flytta bilen eftersom jag är bortrest.

Lawline svarar

Hej,

Oavsett om parkeringen är i allmän eller privat regi gäller att om fordon parkeras i strid mot förskrifterna som gäller för platsen får en parkeringsanmärkning meddelas/kontrollavgift uttas. Därefter får en ny parkeringsanmärkning meddelas/betalningsuppmaning för kontrollavgift utställas för varje påbörjat kalenderdygn som överträdelsen pågår. Minst sex timmar måste dock förflyta mellan två parkeringsanmärkningar/betalningsuppmaningar för kontrollavgift. Högst fem parkeringsanmärkningar/betalningsuppmaningar får meddelas för samma överträdelse.

För parkeringar i allmän regi regleras detta i 5 § i lagen om felparkeringsavgift, se http://www.lagen.nu/1976:206.

För parkeringar i privat regi regleras detta i 5 och 8 §§ i lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering, se http://www.lagen.nu/1984:318.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare