FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt01/02/2006

Regler kring folkhögskolor

1. Vilken rätt har jag att överklaga eller i vart fall begära ett motiverat beslut om jag blir utsparkad från pågående utbildning vid folkhögskola? Är det ok att sparka ut mig på vilka grunder som helst - alltså helt upp till rektorns och lärarnas fria skön? 2. Vilka lagar och förordningar reglerar verksamheten vid de folkhögskolor som erhåller statligt stöd. Högskolelagen är som jag har förstått det inte tillämplig på folkhögskolor. 3. Spelar det vidare någon roll vem som är huvudman för folkhögskolan i fråga? Om verksamheten drivs i till exempel landstingets regi torde väl andra regler gälla i fråga om avskiljande av studerande då det borde vara en fråga om myndighetsutövning? 4. Spelar det någon roll om utbildningen i fråga har central antagning genom VHS?

Lawline svarar

Hej! 1. Det finns inga centrala regler för avstängning från en folkhögskola utan huvudmannen för folkhögskolan utformar själv sina regler och rutiner kring detta. Fråga efter vilka regler som gäller på just din skola. 2. När det gäller statligt stöd till folkhögskolor tillämpas förordning (1991:977) om statsbidrag till folkbildningen och beslut om bidrag tas av Folkbildningsrådet. 3. Det har ingen betydelse för regler kring avstängning om det är landstinget som är huvudman, det finns i alla fall inga centrala regler kring avstängning. Det är därmed inte fråga om myndighetsutövning eftersom beslutet inte stöder sig på någon författning utan att det ligger närmare till hands att se det som ett avtal mellan dig och skolan. Däremot torde förvaltningslagens bestämmelser kring övriga ärenden vara tillämpliga, dvs. 4-13§§ Förvaltningslagen angående exempelvis jäv, kommunikation mm. 4. Nej. VHS (Verket för Högskoleservice) handhar enbart antagning till högskolor och inte till folkhögskolor. De senare sköter själva sin antagning.
Rådgivare