Tolk vid förundersökning,förlängt uppehållstillstånd mm

hej Jag har tre frågor och inte en...Hoppas att ni kan hjälpa mig med detta. Första frågan Kan polisen ha förhör med en person som anses ha begått ett brott utan att tala svenska. Ska man inte ha tolk till detta. Vad säger lagen. 2 En person som har tillstånd i Sverige till ett vist datum. Han begår ett brott och får samhällstjänst pga hans ålder. Kan han få förlängt uppehållstillstånd eller påverkas detta. Vad säger lagen om detta. Min tredje fråga, en lektor anklagar en stor del av en klass för fusk, samt att hon förelämpar ett flertal elevr, och man känner sig kränkt av henne. eleverna tar upp det med rådet, men inget görs. Hur kan man knyta det till lag och lösa detta dilemma.

Lawline svarar

Hej. När det gäller förhör av polisen vid förundersökningen bör i första hand en allmän tolk anlitas. Detta framgår av 5 kapitlet 6 § RB, se http://lagen.nu/1942:740 . I första hand gäller denna reglering vid rättegången, men detta ska även gälla vid förundersökningen. Det vore konstigt om polisen inte anlitade en tolk ifall det skulle visa sig vara svårt att kommunicera med en person med anledning av språksvårigheter.
Vidare gällande frågan om uppehållstillstånd kan förlängas trots att man begått brott här i landet gäller följande. Aktuell lag i förevarande fall är utlänningslagen, se mer http://lagen.nu/1989:529#K8P15. Om en yngre person bor här med sin familj ska denne normalt få förlängt uppehållstillstånd om resterande familjen får det. Skulle det dock vara fråga om allvarlig brottslighet och det visar sig att man kan komma att återfalla till brott, kan man utvisas från landet. Detta får dock inte ske om man inte har någon anknytning till det landet man ska utvisas till. I ditt fall verkar det vara en minderårig som inte begått någon allvarlig brottslighet och mycket ska till för att man då inte ska få förlängt uppehållstillstånd, om övriga familjen får det.
När man känner sig kränkt av en lärare ska man i första hand vända sig till den personen som är högst ansvarig för skolmiljön, nämligen rektorn. Man kan givetvis vända sig till elevråd eller liknande, men jag tycker att ni ska vända er till den högst ansvariga direkt för att uppdaga ert problem. Vidare finns ingen direkt lagreglering på området för närvarande, utan en diskrimineringslag som omfattar skolan kommer till våren. I annat fall kan läraren ha gjort sig skyldig till vissa brott. Eftersom läraren anklagat er för fusk kan det vara fråga om förtal enligt 5 kap. 1 § eller förolämpning enligt 3 § eftersom vissa känt sig kränkta, se http://lagen.nu/1962:700. Det ni bör göra då är att polisanmäla läraren, vilket kan ses aningen drastiskt. Jag tycker först och främst att ni kontaktar rektorn och stå på er så att problemet verkligen tas på allvar, tala om vad läraren gjort sig skyldig till osv. Det är inte meningen att en lärare ska få behandla sina elever hur som helst!
Mvh

Rådgivare