FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/06/2007

Rätt till obetald semester för sommarjobbare?

Har man sommarjobb eller är vikarie så har man ju ingen rätt till betald semester men har man rätt till att vara ledig på sommaren utan betalning? I så fall hur länge?

Lawline svarar

Hej, Semesterledighet regleras i semesterlagen, se http://lagen.nu/1977:480. Huvudregeln i lagen finner du i 4 § där det anges att nästan alla arbetstagare är berättigade till 25 dagars semesterledighet. Som kommer framgå av nedan gjorda redogörelse kan både sommarjobbare och vikarier ha rätt till betald semester. Rätt till betald semester (semesterlön) har man i den omfattning som denna har tjänats in, se 4 § 2 st. Utgår inte betald semester på grund av att rätt till semesterledighet saknas har arbetstagaren rätt till semesterersättning. Lagen gör undantag från huvudregeln om 25 dagars semester för exempelvis viss typ av korttidsanställning, se 5 §. Angående korttidsanställda har det inte ansetts motiverat att dessa arbetstagare skall ha rätt till semester under den korta period arbetet pågår. Anställs en person för mindre än sextio timmar under en tremånadersperiod har denne inte rätt till någon semester. Har arbetstagare i annat fall anställts för viss tid, säsong eller arbete har arbetstagaren dock rätt till semesterledighet enligt huvudregeln (25 dagar). Men denna rätt får i dessa fall avtalas bort om anställningen inte pågår i mer än tre månader. Avser anställningsavtalet längre tid, eller kommer anställningen rent faktiskt att vara under längre tid än tre månader gäller huvudregeln. Ett avtal om att någon rätt till semesterledighet inte finns är då ogiltigt. Man har således ingen rätt till semesterledighet om arbetet pågår i mindre än sextio timmar under tre månader. Man har inte heller rätt till obetald semester om rätt till semesterledighet avtalats bort och anställningstiden inte uppgår till mer än tre månader. Vänliga Hälsningar,
Rådgivare