FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt17/01/2006

Vem ansvarar för vården?

Kan jag som närstående anmäla personal på ett gruppboende? Var anmäler jag i så fall? vårdtagaren har en rättspsykiatrisk dom över sig.(hon har en störning inom autismspektrat) Hon kränks och bestraffas psykiskt. Då jag påtalat brister till kommunens ansvarige hänvisas jag till verksamhets ansvarig. Hon vägrar prata om vårdtagaren med mig och hänvisar till sekretessen. Vid mina samtal med vårdtagaren visar det sig att hon får bestraffningar för att hon talat med mig. Ex.v. hot om att inställa hennes få aktiviteter de skrämmer henne till lydnad.Det senaste är att jag inte får hälsa på henne på hennes födelsedag. När jag ifrågasatte personalens beslut, svarade hon.-Ring inte personalen för då får jag inte ha något kalas! Kan jag anmäla detta plus mycket mera eller?

Lawline svarar

Det är Socialstyrelsen som är tillsynsmyndighet för hälso- och sjukvården. Det bästa är om du gör en anmälan dit. Socialstyrelsen har sedan rätt att vidta inspektioner för att se att vården bedrivs på ett riktigt sätt. De gör sedan, om de anser att det är nödvändigt, en anmälan till åtal. De kan även vid vite kräva att vårdförhållandena förbättras. Detta regleras i lag (1998:531) om yrkesverksamhet på häso och sjukvårdens område, se http://lagen.nu/1998:1513. Du kan hitta adresser till de olika tillsynsenheterna http://www.socialstyrelsen.se/Om_Sos/Adresser/. MVH
Oscar BjörkmanRådgivare