FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/01/2006

Lojalitetsplikt på jobbet

Om jag är anställd på posten som brevbärare får jag då samtidigt jobba på ett annat fraktföretag fast då på kontoret och med helt andra arbetsuppgifter? Anses dessa som konkurrenter till varandra? Tack för svar snarast.

Lawline svarar

Hej! Din fråga handlar om den sk. lojalitetsplikten som anses komma med ett anställningsavtal. Det finns inga generellt tillämpliga regler kring extra jobb och liknande utan praxis är vad vi har att förlita oss till. Åtskilliga mål har avgjort i Arbetsdomstolen kring just lojalitetsplikten och konkurrerande verksamhet. Faktorer som anses vara av betydelse är - beskaffenheten av verksamheten med vilken konkurrensen sker - vilken arbetstagarens ställning är i det konkurrerande bolaget - arbetstagarens möjligheter att i konkurrensen utyttja företagshemligheter och annat internt mateial hos arbetsgivaren - samt risken för skada i något avseende för arbetsgivaren. De fall som kommit upp i Arbetsdomstolen har oftast handlat om personer med en ledande befattning eller betydande ställning i det konkurrerande företaget och som exempelvis lämnat anbud i konkurrens med arbetsgivaren eller kontaktat kunder till arbetsgivaren. Din situation är då vad jag kan se inte riktigt jämförbar även om det alltid är vanskligt att dra knivskarpa gränser. Det som enligt mig framförallt talar för att du inte skulle anses illojal är det faktum att de skiljda arbetsuppgifterna gör det svårt för dig att utnyttja information från det ena företaget i det andra, och att risken för skada därför bör vara minimal. Att din ställning i företaget inte är framträdande talar också för att du håller dig inom kraven på lojalitet. Det finns en ytterligare faktor som du kan behöva kolla upp innan illojalitet kan avfärdas och det är om det finns något inskrivet i ditt anställningsavtal när det gäller bisysslor eller om det står något i tillämpligt kollektivavtal.
Rådgivare