FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/08/2007

Föregivande av allmän ställning

Hej! Tacksam för hjölp med en fråga som väl närmast går in under \"Föregivande av offentlig ställning\"... Det finns en chat som heter Passagens chat och där finns moderatorer som övervakar hur de som chattar uppför sig etc. Man loggar in med valfritt \"nick name\" och för en tid sedan såg jag någon som hade loggat in som \"polis\" och då blev han tillsagd av en moderator att det inte var tillåtet att använda om man inte kunde bevisa att man hade det yrket. Den som hade det nicket skrev inte ett ord som på något sätt anspelade på yrket. Hade en känsla av att han helt enkelt hade det yrket och ville använda det som \"nick name\". Moderatorn gick så långt i diskussionen att det helt enkelt inte skulle vara lagligt att använda det nicket. Och jag tror att den som använde nicket blev utslängd från chatten efter en stund just för detta.. Är detta rätt handlat av moderatorn? Måste det inte finnas ett uppsåt eller en avsikt att verka inom det yrket som man har om det skall vara olagligt? Är det så att \"nick name\" ifrågasättes på detta sättet så finns det ju massor av yrken som inte heller skulle vara \"lagliga\" på en chat. En \"vattenmätareavläsare\" från kommunen har ju också en offentlig ställning t.ex. Vore trevligt att höra er uppfattning om detta. Tackar på förhand för svaret och önskar er en fortsatt trevlig sommar. Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, Föregivande av allmän ställning är upptagen i brottsbalkens 17 kapitel 15 § och är uppdelad i två olika tillvägagångssätt. Det ena sättet att begå detta brott är att obehörigen utge sig för att utöva myndighet. Det innebär kort beskrivet att obehörigen söka använda det offentligas makt mot någon. Det andra sättet att begå brottet är att obehörigen bära Försvarsmaktens eller annan kårs uniform märke eller annat tjänstetecken som ger sken av att bäraren tillhör kåren. Av detta följer att det inte är straffbart att kalla sig polis på Internet. Att kalla sig polis på Internet kan inte inrymmas under stadgandet om uniform. Straffbarhet inträder först om den som kallar sig polis försöker utöva myndighet på nätet. Till exempel avkräva någon annan användare personuppgifter med hänvisning till att han är polis. Uppsåtet till detta brott kräver bara att den som bär en uniform är likgiltig för att det ger sken att bäraren tillhör den aktuella kåren. Någon avsikt att utöva yrket krävs inte. När det nu kommer till moderatorns handlande framgår det nog av svaret ovan att jag anser att moderatorn har fel i sin tolkning av denna lag. Det hindrar inte moderatorn från att förbjuda användandet av yrkestitlar på chatten. Att förbjuda användningen av yrkestitlar är ett effektivt sätt för en moderator att omöjliggöra någon att obehörigen utöva den myndighet som följer med yrkestiteln. Moderatorn har alltså en poäng med sitt handlande trots att han har fel om lagstiftningen. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare