FrågaSKATTERÄTTÖvrigt18/07/2007

Möjlighet att undvika vinstskatt på fastighet

Min svärmor äger en skogsfastighet i sverige. Min fru och jag funderar på att köpa en lägenhet i spanien. Min fråga är : Kan min svärmor skriva över denna gården på min fru och min svåger, efter detta så avyttrar vi gården. Halva gården tillhör min fru , kan hon lägga in dessa pengarna direkt i den lägenheten som vi köper i spanien utan att skatta för hennes del ?Lägenheten i spanien kommer att bli en semester bostad. Eller vad rekommenderar ni att man gör för att minska sklatten på vinsten.

Lawline svarar

Hej! Er fråga behandlar möjligheten till uppskov med beskattning av kapitalvinst på försäljning av privatbostad. För att uppskovet skall tillåtas krävs att Ni utnyttjat den sålda fastigheten som privatbostad under minst två års tid innan försäljningen, Ni måste således skriva er där. Det måste även vara en ren faktisk privatbostad och inte en rent kommersiell skogsfastighet. Förutom detta finns det tyvärr inte något sett att minska eller uppskjuta kapitalvinstskatten, förutom den vanliga dispositionen att Ni, om Ni har, förlustbärande värdepapper, avyttrar dessa för att minska kapitalvinsten. Det är även möjligt att fråga runt i Er bektskapskrets eller släkt om någon har denna typ av VP som ni kan utnyttja. Aktierna köps naturligtvis tillbaka till samma pris efter att förlustaffären relaiserats. Detta är de enda sätten för privatersoner att minska sin kapitalvinstbeskattning, ifråga om aktiebolag och ekonomiska föreningar finns det vissa modeller som kan tillämpas, men de är tyvärr inte tillämpliga här. Mvh//Jesper
Rådgivare