FrågaKÖPRÄTTÖvrigt10/07/2007

Distansavtal och utfående av inspelat avtal

Hej! Jag har via en telefonförsäljare kommit överens om en beställning och får sedan en faktura med diverse kostnader som aldrig diskuterades varvid jag ville häva köpet/ogiltigförklara avtalet, inga varor har levererats ännu. De hävdade att denna överenskommelse fanns på band men de vägrade lämna ut det till mig så jag själv kunde avgöra om detta ingick i överenskommelsen. Finns det någon juridisk möjlighet att få en kopia på denna inspelning men fick till svar att detta endast kunde lämnas ut vid en eventuell rättgång, därefter kom tal om rättegångskostnader och vad jag allmänt uppfattade som hot om efterföljder om jag fortsatte. Har jag rätt att få ut denna inspelning i någon form?

Lawline svarar

Hej! Till att börja med kan sägas att en konsument har en fjorton dagar lång ångerrätt vid avtal som ingåtts genom telefonförsäljning, se 9 § Distans- och hemförsäljningslagen http://lagen.nu/2005:59 . Beträffande avtal om en vara börjar ångerrättsfristen löpa från den dag konsumenten tagit emot varan, 10 § samma lag. I 6 § regleras vilken information försäljaren ska ge innan ett avtal ingås och i 7 § vilken information som ska ges i en bekräftelse. Till exempel ska information om ångerrätten ges. Om sådan information inte lämnats i bekräftelsen har konsumenten istället ett års ångerrätt enligt 11 §. Eftersom du ännu inte har fått varorna levererade har alltså ångerrättsfristen inte ens börjat löpa. Det är således inte relevant att bevisa vad som sagts vid avtalsingåendet. Skulle detta ändå vara av intresse så har du enligt 26 § Personuppgiftslagen (PUL) (se http://lagen.nu/1998:204 ) rätt att utfå inspelningen, oavsett om en rättegång är aktuell eller inte. Inspelningen är alltså en personuppgift, se 3 § PUL. Om det blir problem med detta kan du vända dig till Datainspektionen (www.datainspektionen.se). Om du inte kommer till rätta med problemet med avtalet i kontakt med företaget kan du vända dig till din kommunala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se), som är en domstol på konsumentområdet. Tvister i nämnden är inte heller lika kostsamma som vid allmän domstol. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare