FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/07/2007

Uppskjutande av tjänstledighet för studier

Jag är fast anställd på ett privat företag, jag har bett om tjänsteledigt för studier och lhar ämnat in min ansökan fem månader innan min tänkta tjänsteledighet ska börja. Min arbetsgivare vill skjuta upp ledigheten och lämnar inget svar. Vilka rättigheter har jag. Tack!

Lawline svarar

Rätt för en arbetstagare att ta tjänstledigt för studier finnas enligt Lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning, se http://lagen.nu/1974:981. Din arbetsgivare kan inte hindra dig från att ta ut ledigt för studier men däremot kan han eller hon under viss tid skjuta upp ledigheten viss tid, men inte längre än 2 år. Det är i så fall dennes skyldighet att meddela detta till dig och de skäl som finns för uppskjutandet. Om kollektivavtal finns måste arbetsgivaren, om denne vill skjuta upp ledigheten längre tid än sex månader, även ha fackets godkännande. Arbetsgivaren kan alltså ha rätt att skjuta upp din önskade ledighet men du har då rätt att bli informerad om hur länge och vilka skälen till detta är. Lycka till
Hanna AdamsonRådgivare