Parkeringsautomatens placering

Hej! Jag har fått en p-bot utfärdad av Carpark. När jag parkerat letade jag efter automaten för att betala, men kunde inte finna någon inne på området, ej heller några skyltar som visade var automaten fanns. Dock fann jag en automat straxt utanför området som jag glad och nöjd betalade i. Det var naturligtvis inte Carparks automat blev jag surt varse om....Böter på 425 kr. Min fråga till er är: Vilken skyldighet har parkeringsbolaget när det gäller att skylta och påvisa var automaten finns?

Lawline svarar

Parkeringsbolags skyldigheter avseende automater och villkor är till största delen inte reglerad i lag. Skyltning om parkeringsvillkor ska ske tydligt. Dåvarande trafiksäkerhetsverket har sedan rekommenderat att det innebär att parkeringsautomater bör vara försedda med en skylt med texten ”biljettautomat”. Denna skylt bör vara synlig från samtliga berörda parkeringsplatser. Detta är endast en rekommendation varför inte varje avvikelse från denna innebär att parkeringsbolaget inte har rätt att ta ut kontrollavgift. Idag är det vanligt att automater inte är utmärkta med denna skylt eller att de är synliga från precis alla parkeringsplatser. Att automaterna är strategiskt placerade så att man inte kan undvika att passera dem vid infart till parkeringen eller att de är placerade så att de lätt upptäcks när man går från parkeringen anses tillräckligt. Det är dock inte meningen att automaterna ska vara placerade så att en normalt uppmärksam person får problem att hitta till en automat. Carpark kommer sannolikt inte att släppa den här boten utan tvist i tingsrätten. Hur den tvisten kommer att sluta är omöjlig uttala sig säkert om. Den som förlorar i tingsrätten är i viss utsträckning skyldig att betala motpartens rättegångskostnader. Att du hade biljett från någon annans automat har ingen betydelse i sig men kan vara ett tecken på att Carparks automat var för dåligt placerad.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare